نوشته شده توسط : شرکت پالایش کود
کشت زعفران در گلخانه
گیاه زعفران یکی از کم دردسرترین گیاهان برای کشت است . زیرا میتوان به راحتی در گلخانه و حتی حیاط خانگی این گیاه را پرورش داد و حتی کسب درآمدی از این راه بدست آورد. کشت گیاه زعفران در ایران به سه هزار سال قبل مربوط می شود و احتمالا از دوره ماد ها در ایران زعفران پرورش شده است.
کشت زعفران در زمین و گلخانه
شرایط کشت زعفران
آب و هوای مناسب برای کشت زعفران جالب است زیرا این گیاه در مناطق نیمه گرمسیری پرورش می یابد و در برابر گرما و سرما استقامت خیلی خوبی دارد. گیاه زعفران در شرایطی که زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک دارد کشت می شود. این گیاه در اکثر نقاط کشور رشد خوبی دارد ولی کیفیت زعفران یکسان نیست برای مثال زعفران همدان و غرب کشور کیفیت بیشتری در مقابل به مناطق دیگر دارند. رشد زعفران از مهرماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ادامه پیدا میکند و در این ماه به خواب بهاری رفته پس در دوره خواب نباید آبیاری کرد زیرا سبب شکستن خواب گیاه شده و چرخه رشدی زعفران دچار مشکل می شود.
دمای مناسب برای کشت زعفران
زعفران در نقاطی که بیشتر دمای سی و پنج تا چهل درجه سانتیگراد و ارتفاع بین هزار و سیصد تا دو هزار متر از سطح دریا رشد خوبی دارد. زمان مناسب کاشت زعفران خرداد تا شهریور ماه است.
مراحل کشت:
۱- آماده سازی زمین
خاک مناسب برای زعفران خاک لومی شنی است، این خاک محیط کشت مناسب را برای زعفران ایجاد می کند و رطوبت را برای پیاز گیاه نگه می دارد .
۲- پیاز زعفران
پیاز باید سالم و فارغ از انواع آلودگی ها مانند کنه و قارچ باشد . پس از انتخاب پیاز مناسب باید سریع کشت شود چون پیازچه در معرض انواع آفت و بیماری ها است.
3- آبیاری زعفران
پس از کاشت پیاز اواسط مهرماه در هر سال اقدام به آبیاری می شود. که در مناطق مختلف این زمان متفاوت است. گل زعفران تحت تاثیر آبیاری اولیه و به موقع میباشد . برای اینکه در برداشت زعفران مشکلی ایجاد نشود زمین را به بخش های مختلف تقسیم بندی کرده در فواصل مشخص آبیاری را انجام میدهند. تا در دوران گلدهی بخش ها همزمان رخ ندهد.
4- حذف علف های هرز
علفهای زائد به دلیل رقابت کردن با ریشه زعفران برای بدست آوردن آب و مواد غذایی و نور آفتاب باعث کم شدن زعفران در مرحله برداشت می شوند، همین طور ممکن است در کاشت و برداشت محصول مشکلاتی ایجاد کند و میزبان بسیاری از قارچ ها و آفات باشد، در زمین کشت زعفران بعد از آبیاری دوم وجین صورت می گیرد.
5- کوددهی منظم
انجام عمل کوددهی بوسیله کود های مناسب برای رشد این گیاه بسیار می تواند به افزایش رشد و عطر و رنگ گیاه زعفران کمک کند.
6- کشت و برداشت زعفران
چینش گل زعفران وابسته به وقت آبیاری است اما اصولا در آبان آغاز گلدهی زعفران است که بیست الی سی روز طول می کشد و روزانه باید گلچینی و برداشت صورت گیرد.
منبع:


:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شرکت پالایش کود
چگونه از محیط زیست حفاظت کنیم
کشاورزی زیربنا و اصول برپایی یک تمدن است و روش های جدید در این بخش ضامن بقای بشر است. کشاورزی تک‌ محصولی بخش مهم غذای بشر را تامین می کند که باعث فرسایش خاک و تخریب محیط زیست ، کم شدن مقاومت و تنوع اکولوژیکی و استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی است. پس کشاورزان با استفاده از کود های مختلف و دانشمندان با روش های نو آوران سعی در استفاده از مدل ها و تکنیک های جایگزینی را برای تولید غذای سالم گسترش دهند
اهمیت محیط زیست
نقش انسان در حفظ محیط زیست
  1. کشاورزی بومی که براساس اکوسیستم منطقه است
در این روش کشت از قاعده و قوانین حاضر در طبیعت برای کشت مناسب در بخش کشاورزی استفاده می کند و نام این روش براساس سیستم کشاورزی بومی است . این نوآوری از کشت، تامین کننده‌ غذای ساکنین بخش و مکان خوبی برای تفریح خانوادگی و دوستانه خواهد بود.
  1. کشاورزی الگوریتمی :
استفاده از الگوریتم در بخش های مختلف دنیا قابل مشاهده است، انتخاب راه و روش و الگوی خوب کشاورزی و کشت در باغات و مزارع که محصولات مختلفی در آن کشت می شود هم در این بخش کاربرد دارد. در این تکنولوژی به کمک مدل های الگوریتمی محصولات مختلف را مشخص می کند که در یک مزرعه به چه صورتی کشت شود . این راه، به کمک الگوهای پیشنهادی مقاومت و تنوع اکولوژیکی را بالا می برد.
  1. استحصال و مهار آب باران
آب باران منبع بسیار مهمی است که با استفاده از بشکه های جمع آوری کننده آب باران در مقیاس های خرد و کلان برای استفاده های بعدی از آن در بخش های مختلف کشاورزی کمک گرفت. کانالهای وسیع با پوشش گیاهی مناسب برای جمع آوری روان آب های حاصل از بارش باران، در طراحی سیستم کشاورزی معمول است، که آب را نگه می دارند و به آبهای زیرزمینی انتقال می نماید. این تجهیزات مجهز به تپه های کوچکی برای کاهش سرعت جریان روان آب در شیب ها ، نگهداری آب و جذب آب توسط گیاهان و درختان است.
  1. باغداری و کشاورزی به کمک کودکان
برای تامین غذا در آینده نیاز به آموزش به کودکان هستیم که تحت تاثیر از تغییرات اقلیمی و تخریب اکولوژیکی هستند؛ باید به کودکان آموزش داد که با کاشت درخت و جنگل داری چگونه از طبیعت محافظت نمایند. این روزها در آمریکا، باغبانی کودک و نوجوان در مدارس، جامعه و خانه بسیار مرسوم شده است
  1. کشاورزی و باغداری به کمک قارچ ها
از روش های مرسوم استفاده از قارچ ها کمک برای مبارزه با سرطان، افسردگی و تهیه غذا است ؛ ارگانیسمهای قارچ که معمولا در زیرزمین وجود دارد ، به کمک قارچ های مفید می توان علوفه های گاوی ایجاد کرد به صورتی که باکتریهای بیماری زا قبل از رسیدن به منابع آب توسط قارچها جذب شوند. همین طور راه دیگری به اسم آفت کش قارچی برای از بین بردن و کاهش آفتها بدون استفاده از مواد شیمیایی خطرناک وجود دارد که به کمک این روش ها کشاورزی ارگانیک بیشتر از قبل مرسوم خواهد شد.
منبع:


:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شرکت پالایش کود
پرورش چای در منزل
چای گیاهی بوته ای و همواره سبز است که گلهای آن زرد-سفید که شش تا هشت گلبرگ را دارا می باشد .برگهای تازه روئیده شامل پنج درصد کافئین است . برگهای جوانتر و سبز روشن است که برای تولید چای کاربرد دارد. پشت این برگهای جوان کرکدار است. برگهای قدیمی تیره رنگ هستند. ترکیبات شیمیایی برگها هنگام رشد و نمو تغییر می کند پس سن برگ ها روی کیفیت چای اثر می گذارد.
چای اصولا در بخش هایی با صد و پنجاه سانتی متر بارندگی در سال و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد پیدا می کند . کیفیت زیاد چای هنگامی مشخص می شود که گیاه در ارتفاعات زیاد از سطح دریا کشت شود. در این بخش ها رشد به کندی صورت می گیرد و برگها طعم بهتری دارد.
چای یک گیاه اسیدی پسند است و در پی اچ حدود چهار تا پنج رشد خوبی دارد. زیرا چای نیاز زیادی به عناصر آلومینیوم و منیزیم دارد بنابراین در خاکهای اسیدی از رشد خوبی برخوردار است . گیاه چای خاک سبک و مملو از مواد آلی را می پسندد و رطوبت خاک دارای اهمیت بسیار زیادی است و همین طور نفوذپذیری خاک و زهکشی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بافت مناسب خاک برای رشد چای لوم شنی تا لوم است.
بوته چای در بخش های گرمسیر و مرطوب رشد مناسبی دارد پس در مناطقی که اصولا میزان گرما نزدیک 0 درجه است بارش باران سالیانه در حدود هزار و هشتصد تا دو هزار میلیمتر است رشد بسیار خوبی را دارد. این گیاه مقاوم به سرما است و اگر سرما با برف باشد می تواند تا شش درجه سرما را تحمل کند. به همین دلیل این گیاه در به راحتی گلخانه می توان تکثیر نمود.
طرز کاشت چای ترش در گلدان
طرز کاشت چای ترش در گلدان
پرورش بوته چای ترش و یا انواع چای به کمک بذر، شاخه خواباندن، قلمه زدن است و مناسبترین روش کاشتن دانه است و استفاده روش های دیگر مقرون به صرفه نیست. هنگام تخم گیری درجه حرارت و آب و هوای نواحی مختلف نقش مهمی رادارد . به عنوان مثال در کشور چین از اوایل دی ماه و در آسام آذر ماه و در سیلان فروردین ماه بهترین زمان تخم گیری است . اما در ایران زمان تخم گیری از پایان مهرماه شروع و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد.
برای آماده کردن گلدان، ابتدا دو سوم از گلدان مناسب برای کاشت را با خاک باغچه پر کرده سپس تعدادی از بذرها را بکارید و روی آن را در حدود یک سانتیمتر با کود پوسیده بپوشانید. بعد از کاشتن بذرها گلدان را کاملا آبیاری کرده آب اضافی باید از زهکش گلدان ها خارج شود و همواره خاک باید مرطوب باشد . گلدان باید در مکانی با دما و نور مناسب قرار داشته باشد و در زمان جوانه زنی بذر، سطح خاک باید همیشه مرطوب و نه خیس باشد.

منبع :
کشت چای در گلخانه


:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 | نظرات ()